lördag 7 november 2015

Spinning

Hej på er. :) 

Idag har jag varit på slöjdcafé och både kardat och spunnit ull. Jag var på något liknande förra året men då var det en introduktion till att lära sig spinna på slända. Efter det köpte jag en liten slända och har sedan dess spunnit lite då och då. Jag har köpt fibrer som fortfarande ligger orörda men jag ska nog börja snart igen. Idag fick jag också lära mig hur det går till från det att man klipper fåret till att det blir spinnbar ull. Det var intressant och jag lärde mig en hel del nya grejer. Jag passade på att testa att spinna på spinnrock, det var lite svår att få till det och få ihop allt samtidigt. Trampa, mata och se till så att hjulet snurrar åt samma håll hela tiden så att det inte går baklänges. Först tyckte jag att det var jättesvårt och att jag inte hade tålamodet för att lyckas men när jag hade suttit en liten stund för mig själv utan att någon annan stod och tittade på gick det faktiskt bra och det var riktigt roligt! Så nu ska jag leta efter en spinnrock så att jag kan spinna eget garn som jag faktiskt kan göra något av. Garnet jag har gjort på sländan hittills har inte varit det bästa så jag har inte velat använda det. Men det finns nog någon härva som man kan göra något med i lådan. 
// Ottilia :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar