torsdag 10 oktober 2013

Sockor för stor & liten

Hej på er. :)

Jag har sedan oktober började endast stickat sockor, precis som jag sa att jag skulle göra. Mestadels har jag suttit på bussen till och från stan varje dag och när vi har har raster på utbildningen och jag hinner faktiskt med att sticka ganska mycket under den tiden. :) Jag har många gånger frågat mig varför jag inte gjorde det under gymnasiet. Där hade vi ganska mycket raster som jag verkligen hade kunnat utnyttja. Men det var under den tiden jag inte riktigt kände mig bekväm med att sticka utanför den säkra hemmamiljön. Men det har jag nu släppt och det känns bra. :) Under lunchen häromdagen plockade jag upp stickningen när jag hade ätit upp min mat och hörde efter en stund hur de som går Starta eget-kursen, som är i samma byggnad som vi, började prata om att de stickade mycket förut samtidigt som de kollade på mig. De andra deltagarna på min utbildning tycker att det är jätteroligt och idag kom till och med lärarvikarien fram till mig och tittade vad jag gjorde. Han var förundrad över att jag "som är så ung" kan sticka. Jag fick ett par beställningar förra veckan från två av de andra deltagarna, den ena ville ha gröna benvärmare och den andra ville ha sockor till sitt barnbarn. Så igår, när jag hade stickat klart ett par sockor till mig själv, hade jag en del garn över så jag satte igång med de små sockorna och hann nästan göra klart en innan jag skulle gå och lägga mig. Jag avslutade den idag innan vi hann börja idag och sedan började jag med den andra under fikarasten och gjorde klart den för ett par timmar sedan. Så de ska med imorgon så kan hon få dem. Jag visade den som var klar idag och hon blev väldigt glad och sa att de kommer komma väl till pass nu när det är kallt. :)
De stora sockorna är till mig och är stickade i storlek 39/40 och de små ska imorgon byta ägare och är stickade i storlek 22/24 och ska passa mottagaren som är 16 månader. :)
När vi hade slutat idag, och jag hade missat min buss med en halv minut, gick jag ner till stan för att fördriva tiden lite. Jag gick till Tiger där jag hittade choklad(som jag inte har ätit sen jag var liten), tre maskhållare(stickrelaterat) och bambustrumpstickor. Om stickorna är bra vet jag inte men efter att ha stickat ett par sockor på trästickor för ett tag sedan blev jag helt kär i materialet och jag kände att jag behövde ett par till i en annan storlek. Skulle de inte vara bra är det inte hela världen då de kostade tio kronor. ;) Sen styrde jag vidare mot Human Bridge men jag gick också in på Aima när jag såg att klockan inte var så mycket och det är jag mycket glad att jag gjorde. Där hittade jag en helt vanlig grå stickad tröja. Ibland kan jag känna att det är onödigt att köpa stickade plagg men det är så tråkigt när det det inte händer något och då blir det projektet istället lätt liggande så jag köpte den. Dessutom kostade den inte mer än 100 kronor, vilket är ett mycket bra pris för en stickad tröja. :) Jag gick sen också till Human Bridge, som jag hade planerat från början, där jag hittade tre nystan garn i olika färger innan bussen hem gick.
Nu ska jag dricka mitt te och titta på Vänner. :)
// Ottilia :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar