tisdag 9 augusti 2016

Sommarvärdar

Hej på er. :) 

Sommaren börja lida mot sitt slut(jag vet att det bara är 9 augusti men om någon månad börjar löven fall från träden och då är det höst) och jag har under sommaren hunnit lyssna på en del sommarprat. Inte så att jag har suttit klistrad varje dag, jag lyssnar alltid på poddversionen som finns i appen Podcaster i min telefon. Där har dom också klippt ner musiken av upphovsrättsliga skäl, vilket jag tycker är ganska skönt för då slipper man musiken som stör hela tiden. Absolut inte alla men några stycken i alla fall, några har jag fått mig att fundera på saker och ting, några har jag skrattat åt och några har rört mig till tårar. Tyvärr är jag full av fördomar om kända människor efter som det skrivs om dem i kvälls- och skvallertidningar. Men det brukar stickas hål på mina fördomar när jag lyssnar på sommarpratarna då de berättar ur sin synvinkel och inte tidningarnas. Jag har lyssnat på program där jag vet precis vem personen är och verkligen vill lyssna på när den här personen pratar i en timme. Ibland har jag lyssnat på program bara för att det låter som ett intressant program eller för att det har fått bra kritik av människor runt omkring mig. Ibland har jag också lyssnat för att podden jag lyssnat på innan tagit slut och telefonen har legat lite för långt bort för att jag ska orka byta eller för att jag har haft fullt upp med annat och jag inte tänkt på att det gått vidare till nästa. De som varit överraskande bra har varit de som jag lyssnat på "av misstag" och jag har många gånger blivit berörd av just dessa. Nedan finns några av mina favoriter(en del är inte från i år, några av mina favoriter har jag hört tidigare år) och längst ner hittar ni en lista på de som jag tycker absolut är värda att lyssna på. :)

Sara Mohammad - 22 juli 2016 
Sara berättar om hur hon som 6-åring blev könsstympad och senare också höll på att bli tvångsgift och nästan dödad av sin bror för att hon vägrade. Hon flydde från sin familj och kom till Sverige med sin man några år senare med hopp om att få leva i ett land där det är jämställt. 
Bildkälla.
Sarah Dawn Finer - 28 juni 2013 
Sarah berättar om hur hon vuxit upp tillsammans med musiken och hur hennes medverkar i Melodifestivalen 2006 gjorde att hon tog sig in i de svenska hemmen på bara en natt.
Bildkälla.
Robin Paulsson - 11 juli 2015 
Robin berättar om hur han använder humor i sitt liv för att hantera situationer i sitt liv. Oavsett om han befinner sig i en glad, jobbig, glad eller ledsen situation har han alltid ett skämt i bakfickan. Musiken han valt visar att det är precis som han beskriver det och att det kanske inte alltid passar sig att skämta. Trots att han tycker att det gör det.
Bildkälla.
Jason "Timbuktu" Diakité - 21 juni 2014 
Jason berättar om hur det är att leva i ett land där han hela sitt liv gjort allt för att passa in. 2014 fick han pris från 5i2-rörelsen och stod med stolthet med sitt pass i handen och berättade hur stolt han var att vara svensk medborgare.
Bildkälla.
Emilia Lind (Lyssnarnas sommarvärd 2016) - 20 juli 2016 
Emilia berättar på ett otroligt fint sätt om hur hon förlorade sin mamma vid 16 års ålder och hur hon tog sig vidare i livet efter det. Hur hon fått hjälp av samhället, en faster, sitt fotbollslag och en hel del andra människor för att klara av livet. Emilias sommarprat lämnar ingen oberörd.
Bildkälla.


2016
Ulrika Rogland - 8 juli
Carola Häggkvist - 23 juli
Magnus Uggla - 6 augusti

2015
David Batra - 21 juni
Leila Lindholm - 16 juli 
Arkan Asaad - 23 juli
Fredrik Reinfeldt - 13 augusti

2014
Sanna Nielsen - 22 juni
Fredrik Wikingsson - 29 juni

2013
Filip Hammar - 6 juli
Annika Andersson - 16 juli
Özz Nûjen - 24 juli
Anton Abele - 26 juli
Jan Eliasson - 4 augusti
Karin Adelsköld - 14 augusti

Det finns självklart fler och vissa år tycker jag har varit bättre än andra. Det finns säkert fler än dessa men det är dem som har fastnat hos mig och som jag gärna rekommenderar.

// Ottilia :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar