onsdag 31 augusti 2016

El-Domestic 2016

Hej på er. :) 

MÅNDAG
I ett par års tid har jag velat åka på El-Domestic, det är en av de viktigaste utbildningarna på hela året för småvitt, men det har inte blivit av att jag har blivit anmäld. Men i år såg Mange till att jag blev anmäld och i måndags förra veckan begav jag mig till flyget för att åka till Norge. Jag skulle flyga härifrån till Arlanda och från Arlanda till Gardemoen i Oslo och vara framme en timme innan det var uppstart på hotellet. Men det gick inte riktigt som jag tänkt mig. När jag kom till flyget vid 05:50 på måndagsmorgonen var mitt flyg inställt på grund av att det hade varit dimma kvällen innan så de hade inte kunna landa där. De hade istället fått landa nere i Ronneby så planet stod där(jag har varit med om det här förut fast då har jag suttit på planet och fått landa i Ronneby) och vi skulle bussas ner dit för att flyga därifrån till Arlanda. Bussresan tog ungefär 1,5 timme och jag passade på att sova lite innan vi kom fram till Kallinge flygplats. Väl där fick jag checka in väskan och fick hjälp med att skriva ut ett nytt boardingkort. Den nya flygtiden blev klockan 8:00 men då det hade varit Ironman i Kalmar lördagen innan var det många som hade cyklar och grejer med sig som tog tid att lasta så vi lämnade Ronneby klockan 9:03 istället. Jag hade blivit ombokad till ett nytt flyg från Arlanda men var osäker på om jag behövde hämta ut väskan och checka in den igen innan jag satte mig på flyget till Oslo. På kvittot jag hade fått stod det bara Arlanda så jag blev osäker och gick till SAS servicedisk och frågade. Där satt det någon sur gubbe som inte tog sig tid och tittade på kvittot för väskan och sa bara att den skulle följa med. Jag litade på honom och gick köpte mig lite frukost som jag hann äta innan det var dags att gå på det nya planet. Väl framme i Oslo upptäckte jag att min väska inte alls var med och gick till servicedisken där, hon som satt där tittade på kvittot jag hade fått när jag checkade in väskan i Ronneby och sa att den bara skulle till Arlanda. Jag förklarade då att jag hade frågat och att han jag pratat med hade sagt att den skulle följa med hela vägen. Hon suckade, knappade på datorn, frågade hur väskan såg ut och vart jag skulle bo och berättade sedan att de skulle se till att väskan kom till hotellet så fort som möjligt. Hur lång tid det skulle ta visste hon inte men jag skulle få den antingen samma dag eller under dagen efter. Då var jag arg. Jag var sen till Oslo på grund av dimman(förståeligt, sånt kan hända och det är inte SAS fel) och så hade de gett mig fel information så att min väska inte följde med. Det störde mig något fruktansvärt, jag hade frågat och det hade ändå blivit fel. Dessutom var jag väldigt sen till utbildningen och på grund av väskincidenten skulle jag missa lunchen. Jag orienterade mig sedan ut till bussarna som gick till hotellet och jag träffade någon från det finska huvudkontoret som också skulle till hotellet, han pratade finlandssvenska så jag kunde förstå vad han sa utan problem. Tur det, annars hade jag gått av på fel ställe(dumt när det finns två busshållplatser med samma namn), han var supertrevlig och hjälpte mig att hitta rätt när vi väl kom fram till hotellet. Jag sprang förbi en stor fruktskål och tog ett äpple med mig innan jag snubblade in i konferensrummet där de hade genomgång, tre timmar sen. Resten av dagen var det utbildning i av klimatprodukter, värmepumpar, element och så vidare. Vi var också hos Elektrolux som visade sina nya köksmaskiner. När jag kom in i rummet såg jag någon som jag kände igen och blev helt starstruck. Det var Johan Hedberg(som jag har skrivit om innan, se inlägget här) aka Matgeek som är en av mina absoluta YouTubefavoriter, jag har sett alla hans videos, lyssnat podden han har gjort tillsammans med Sigrid Barany och jag läser hans blogg. När vår timme hos dem var slut gick jag fram till honom och berättade att jag var ett stort fan och frågade om jag fick ta en bild. Det fick jag och det räddade verkligen upp hela min dag! :) Jag checkade in på mitt rum och frågade om de hade fått in min väska men de hade de inte. Sen var det dags för middag och jag var otroligt hungrig. När middagen var klar gick jag till receptionen igen och frågade om min väska, den hade fortfarande inte kommit och jag köpa tandborste och tandkräm för att i alla fall kunna borsta tänderna innan jag gick och la mig. När jag kom tillbaka till rummet fungerade inte nyckelkortet så jag fick gå tillbaka till receptionen ytterligare en gång innan jag kunde gå och lägga mig. Tur att de var supersnälla! :)
Minst tandborsten och tandkrämen jag sett.
Hotell-TVn hade Netflix så jag kunde titta lite på Gilmore Girls innan jag somnade. :)
TISDAG
Jag vaknade runt 8 och kände mig ganska utvilad eftersom jag hade kommit i säng strax efter 10 kvällen innan. Jag åt frukost och till receptionen och frågade om min väska(vid de här laget började de känna igen mig, haha!) men den hade inte kommit så jag gick bort till byggnaden där vi skulle börja dagen. Mange trillade in strax innan vi började och det kände skönt att ha ett bekant ansikte där som man kunde prata och diskutera saker med. Vi gick runt till leverantörer hela dagen och sent på eftermiddagen var det dags för mässa. Där fick se, klämma och känna på produkterna och även ställa frågor om vi hade några. Superbra och jätteroligt! Runt halv åtta kände vi oss nöjda(och trötta) och vi gick tillbaka till rummen för att göra oss i ordning för kvällens Hawaiimiddag. Jag hade vid det här laget fått tillbaka min väska och var så glad. Jag hade fått håret fixat i Babyliss monter och behövde inte tänka på det när jag kom tillbaka till hotellrummet. Mange & jag möttes upp och gick iväg till middagen. De hade byggt upp en volleybollplan, palmer och annat som hör Hawaii till och innan vi fick gå in fick vi blomkransar hängda runt halsen. Vi åt, fick dansa hula hula, sjunga Jägersången, ha limbotävling och lite senare var det även en tävling i volleyboll, Sverige tävlade mot Finland(som var där samtidigt som oss). Runt 23 var vi ganska nöjda och gick tillbaka till hotellet.
Utan den här kom man inte in någonstans.
När väskan kom tillbaka. :)
Vi hade säljträning och Uffe(utbildningsansvarig) hade hittat den störta godisskålen någonsin. ;)
Moccamaster bjöd på en magisk kaffedrink som man skulle namnge. :)
Redo för Hawaiimiddag. :)
Den obligatoriska Jägern, serverad i provrör den här gången. ;)
Den här tjejen var fantastiskt duktig på limbo och låg nästan ner när hon tog sig under sista gången och såg till att Sverige gick segrande ur den striden.
Helsingborg, Borlänge & Kalmar. :)
Efter en orättvis match(för finnarnas del) vann Sverige volleybollmatchen. :)

ONSDAG
Vi åt frukost vid 7 och vid 7:50 var det uppstart innan det var dags för att träffa fler leverantörer resten av dagen. Vid 16 var dagen slut och vi kunde packa ihop alla grejer vi fått i våra väskor och bege oss mot flygplatsen. Vi fick vänta ett par timmar på att planet skulle gå och var noga med att kolla så att väskorna följde med hela vägen innan vi gick till planet som skulle ta oss till Kalmar. Vi landade tidigare än väntat i Kalmar och Mange & hans fru körde hem mig. Det var verkligen skönt att få komma hem efter tre intensiva men väldigt rolilga dagar i Norge. :)
Vi fick så mycket gott till efterrätt! :)

// Ottilia :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar