tisdag 13 september 2016

Blackfish

Hej på er. :) 

Jag vill verkligen tipsa om dokumentären Blackfish som handlar om hur späckhuggarna på Sea World i USA behandlas. Jag såg den häromdagen och har inte riktigt kunnat släppa den. När vi var små tittade lillayster & jag väldigt mycket på Rädda Willy-filmerna, mest hon men jag kollade också en del, och blev då helt förälskad i späckhuggare. Jag är inte särskilt förtjust i havsdjur(förutom delfiner möjligtvis) men jag har någon fascination för späckhuggare, de är så fina! Dokumentären berättar om hur man fångar in späckhuggare, hur de skiljs från sina familjer och hur de attackerar både varandra och tränare i fångenskap. En av alla späckhuggare som finns i fångenskap idag finns på Sea World i Orlando, Florida, heter Tilikum. Han blev infångad som tvååring 1983 och har sedan dess varit inblandad i tre dödsfall, varav två var hans tränare. Människor som tidigare jobbat som djurskötare eller tränare på Sea World berättar sina historier om hur det har sett ut bakom stängda dörrar.
Bildkälla.
Bildkälla.
// Ottilia

         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar