måndag 16 september 2013

När UFOn blir FOn

Hej på er. :) 

De senaste dagarna har jag jobbat på att färdigställa stickprojekt som har legat och stirrat på mig i några månader. Dessa projekt kallas i stickvärlden för UFOn och är en förkortning för UnFinished Object. Det blir ganska lätt så, i alla fall för mig, att man lägger ifrån sig något som är halvfärdigt för att det är roligare att börja på något nytt som man sedan också lägger ifrån sig för att börja på något nytt och så fortsätter det så i en ond cirkel. De projekten som läggs åt sidan ligger sedan där och nästan ropar på en hela tiden och jag får så dåligt samvete när jag ser vad jag har börjat på men inte vill fortsätta med. Jag plockade fram vad som var tänkt skulle bli ett par fina sockar till mig själv men som jag bara stickade den ena av(detta kallas Second Sock Syndrom = SSS), precis som jag gjorde med ett par torgvantar(i fantastiskt mjukt alpackagarn) som jag gjorde till fingrarna på men sen inte mer. Jag hade ett annat par torgvantar som väntade på en varsin tumme och lite fästa trådar, vilket tar ungefär en timme(max!) att göra. Jag började också sticka på en evighetssjal tidigare i år och var jättepepp på att få en varm evighetssjal i ren ull till hösten, den lämnade jag också halvklar. Den gjorde jag klar i lördags. Så nu är det inte längre ett UFO det är istället ett FO(Finished Object), vilket känns fantastiskt bra. :)
Igår tog jag dock ett litet uppehåll i allt färdigställande då jag hittade ett gigantiskt nystan av ett akrylgarn i flera färger. Jag hade börjat på något som jag tror skulle föreställa en tröja till mig själv men jag hade bara stickat efter huvudet och det såg inte särskilt bra ut. Dessutom skulle jag nog aldrig använda en sån tröja så jag bestämde mig stället för att göra en bebiströja av det. Jag har länge tänkt att jag vill göra bebiskoftor och tröjor men tänkt att min omgivning nog skulle börja bli lite fundersamma om jag gjorde det, inte minst pojkvännen(som nog skulle bli vettskrämd). Jag pratade med Madde om det här och hon vill också göra det men kände precis som jag. Någon dag senare kom jag på att det finns organisationer som tar emot stickade plagg till nyfödda och barn upp till ett år som sedan kommer till barn som verkligen behöver dem. Så jag stickade igår en liten, liten tröja som senare i år ska skickas iväg för att värma något liten i Afrika. Så just nu välgörenhetsstickar jag också. :) 
// Ottilia :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar