torsdag 31 mars 2011

Hotêls à Saint-Louis ?!

Jag tror att jag får börja det här med "Bonjour!" med tanke på rubriken.
På franskan ska vi göra ett arbete, två&två eller tre&tre(sjukt dåliga uttryck :S), om en resa vi har varit på i ett fransktalande land. Vilket betyder att vi får hitta på precis hur mycket vi vill och vara hur rika som helst. Därför tänkte Tilda & jag att vi ska cykla ner till Senegal. (För er som inte har en aning om vart det ligger kan jag förklara - västra Afrika, typ.) Och ja ni läste rätt, vi ska cykla ner till Senegal. Vi har räknat med att det kommer ta ca en månad.  ;) För med vår kondition kommer vi absolut kunna cykla 10 mil om dagen. ;)
Såhär hade vi tänkt vägen.
Och självklart måste vi cykla förbi Paris när vi ändå är i Frankrike. ;)

När vi kommer fram till Saint-Louis(som vi tänker tillbringa nästan hela månaden som vi hade tänkt stanna i) ska vi checka in på vårt hotell. Vad ska vi då göra i Saint-Louis i en månad? Vi ska volontärarbeta med gaturbarn(pojkar i åldrarna 4-18 år, flickor kan man tydligen inte jobba med - könsdiss!) och för det behöver vi kunna allt grundläggande i franska eller det lokala språket wolof, där kände vi att franskan ligger närmast till hands.
När vi skulle leta efter någonstans att bo insåg vi att det bara fanns ett hotell att bo på, Hotel Mermoz. Namnet lät ju ganska mysigt, men när vi såg bilder på det var det inte lika mysigt längre.
Såhär kommer vi alltså spendera en hel månad, tillsammans som tur är!
Som tur var är det ju inget fel med poolområdet.

Vägen ni ser till höger är den enda vägen till hotellet och det till vänster som skulle kunna vara en härlig början av en strand är öken. Vi kommer alltså bo sjukt nära öknen, det kan bli jobbigt att cykla där..

Hotellet har endast 2 sjärnor - TVÅ! Och det är det enda i hela Saint-Louis. Det kan ju verkligen inte stämma att landet lever på turismen, inte med det hotellutbudet i alla fall.
Tilda hittade någon bild på någon som badade i rött vatten och det första hon säger är:
- Vi kommer bada i Röda Havet!
Jag tittar på henne och säger:
- Kommer vi? Ligger det där?
Tilda svarar:
- Jag vet inte, det är kanske det som ligger vid Egypten? Eller är det Salta Havet? Döda havet!
Jag:
- HAHAHAHAHAHA!
x)

Jag måste säga att jag tycker synd om alla som går i skolan i Senegal. De får sommarlov i slutet av juni till början av oktober, vilket är under regnperioden.deras sommarlov regnar alltså alltid bort. Stackare.
I Dakar(som är Senegals huvudstad) finns det någon slags religiös byggnad som man bara får vistas i om man är muslim eller om man är man(könsdiss nr 2!) och Tilda & jag vill ju inte missa den så vi ska klä ut oss till män för att ta oss in där. Det blir nog jobbigt om planen inte skulle funka...

Vi har redan räknat ut att vi kommer ha tröttnat på våra cyklar efter de här två månaderna så vi räknar med att ta flyget hem. ;)
Trots att det låter ganska kul att göra den här resan är jag ganska glad att vi bara ska berätta om allt - det finns inte en chans att någon av oss skulle orka cykla ens till Danmark.

Bonsoir! :)
// OTTILIA. :)

1 kommentar:

  1. HAHAHAAHA XD Jag känner att vi har koll på det här! ;D ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ (vi måste kolla upp de där med havet ;)) haha och DU jag skulle minsann orka cykla till danmark!!!!! eller... en bit iallafall ;)

    SvaraRadera