lördag 18 februari 2012

Ranelid till final - skandal

Jag, med många andra, är mycket upprörd över kvällens resultat i kvällens Melodifestival. Björn Ranelid(tillsammans med Sara Li) tog sig ju vidare till Globen med sin låt Mirakel. En låt som för det första inte var något att ha och för det andra som Ranelid inte sjöng i. Jag trodde att det här var en musiktävling och inget annat, men tydligen inte. Ranelid stod på scenen, pratade lite "poetiskt" och gungade lite till musiken när det stod fem andra tjejer(en av dom Sara Li, som han tävlar tillsammans med) och dansade. Näe, det här var inte rätt.
Både mamma & jag hoppades att han inte skulle ta sig vidare, men när det stod mellan honom och Mattias Andréasson och Andreas Johnson inte gått till final förstod jag att han skulle komma till Globen. För svenska folket funkar så, skickar alltid dom låtar som inte har någon chans i Eurovision sen. Och om han nu skulle vinna, skulle vi översätta låten till engelska? Hur skulle det låta och vad skulle Europa tro om oss egentligen? Jag kan ta att han kom till Globen, men vinner han allt vet jag inte vad jag gör.

Startfältet var annars ganska svagt den här veckan. Dom som faktiskt var bra var Youngblood med sin låt Youngblood(ja den här låten måste ju ha varit svår att skriva...) och Andreas Johnson med Lovelight. Men annars var det inte många låtar som var något vidare.
Jag vet inte om jag gillade att Molly Sandén gick till final heller, men hennes låt var ju i alla fall 10000000 gånger bättre än Ranelids låt. Men jag tyckte inte att det var rätt att hon gick till final.

Det positiva med att Ranelid gick till final är att man slipper låten i en vecka till, man får ju inte lyssna på låtarna som gått vidare till varken Globen eller Andra Chansen förrän alla bidrag har fått tävla.

// Ottilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar