söndag 13 juni 2010

Again, s'il vous plaît?

Det finns dagar som jag mer än gärna skulle vilja uppleva igen, dagar som på något sätt varit betydelsefulla och dagar som har varit så extremt meningslösa att jag kanske klarat mig bättre utan dom men som ändå varit så otroligt bäst att det inte går att beskriva. Men det finns också dagar som jag bara vill glömma och till och med

Vilken dag ska jag börja med?
Bara för att det är söndag tänker jag vara egoistisk och börja med min 15 födelsedag.
 Jag vet inte om jag ska kalla den meningslös, för på något sätt betyder den ju mycket, men jag hade ju kunnat vara utan den.. Okej, jag tittade på film med Madde & Vendela på eftermiddagen och på kvällen var vi hos Dennis. Efter 10 var det bara jag & Sebbe kvar, så satt vi alla tre inne på Dennis rum. Sebbe &Dennis spelade CS och jag tittade på. Det sista hade jag klarat mig bra utan, men det var ju kul? Jag hade nog också klarat mig utan filmkvällen, men det var ju också kul? Men det var ju inte bara kul, jag insåg ju också att en person är en skitstövel, vilket jag idag är väldigt glad för. Men hela dagen måste ju betytt något, eftersom annars hade jag fortfarande varit 14 år..Vad ska jag då räkna min 15 födelsedag som, en mycket betydelsefull dag i mitt liv eller en meningslös dag?

Okej, let me fortsätta.
Kamratstödjarlägret 2010.
Visserligen var det två dagar, men ändå, det blev sammanlagt ett dygn = en dag. Jag hade klarat mig utan det dygnet nere på södra Öland, men det var kul och jag träffade "nya" härliga människor. Dom människorna kanske inte kommer betyda ett skit för mig i framtiden, men dom gjorde det det dygnet. Meningslös eller betydelsefull? Jag skulle nog säga betydelsefull, jag var ju faktiskt där av en anledning.

Första dagen i sjuan.
 Jag kommer så väl ihåg den dagen. Jag tyckte det var ganska okej, trots att jag knappt kände någon alls och trots att jag hade hamnat på ett helt nytt ställe, precis som alla andra. Den här dagen var en av dom få dagarna jag kände att jag kanske skulle trivas i den klassen. Senare visade det sig att jag inte alls passade in där, jag vantrivdes, starkt. Jag säger att den här dagen är betydelsefull.

Första dagen i 7d-8c-9c.
 Den här dagen kommer jag också mycket väl ihåg. En del detaljer mer än andra. Men vad gör det? Jag har nog aldrig känt mig så välkommen, någonsin. Jag kommer ihåg då jag träffade Johan första gången, han visade mig vart klassen var och följde med mig in. Jag satt hela första lektionen, som var matte, och hade svårt att koncentrera mig. Jag trivdes. Jag visste inte att det var dagen som skulle förändra mitt liv. Visst, det kanske inte var just den dagen som förändrade mitt liv, men det var början på förändringen. Den här dagen visste jag inte heller att jag gjort det bästa valet i hela mitt liv, för än så länge är det valet det bästa jag någonsin har gjort, faktiskt. Den här dagen är en mycket betydelsefull dag i mitt liv!

Första dagen i ettan.
Jag kommer inte ihåg så mycket av den här dagen mer än att jag missade bussen till skolan på morgonen. Det var makaroner och köttbullar till lunch, vi hade matte och lärde oss "tio-kompisarna" och vid fick sluta redan vid tolv. Att börja skolan ägde verkligen! Det var den första dagen på den nioåriga tiden i grundskolan, det sjuka är att min grundskoletid slutar om mindre än en vecka. Den här dagen är absolut betydelsefull.

9 mars.
Dagen då Sammy dog. Det var hemskt! Det var min första PRAO-dag på pastorsexpeditionen i Algutsrum, Kerstin, Daniel & jag var i Norra Möckleby. Mamma ringde flera gånger och jag fattade att det hade hänt något eftersom Sammy blivit sjuk dagen innan, men jag svarade inte. Mamma skickade istället sms till mig och berättade att Sammy hade dött. Då gick det inte att hålla tårarna inne längre, jag gick ut ifrån rummet och grät. Jag berättade för Kerstin vad som hade hänt och hon berättade för barnen i rummet som var runt 5 år vad som hade hänt. En lite tjej kom fram till mig och sa; Man kan köpa en ny häst i djuraffären. Det var gulligt att hon sa det, men det var ju inte det jag ville höra då. Det är något jag inte kommer glömma. När jag kom hem smsade jag Madde & Vendela vad som hade hänt. Madde ringde och Vendela kom förbi efter hon hade slutat sin dag på Aledal. På kvällen följde Nicole med mig till Maxiorerna. Det var bara vi där, men det fick mig att tänka på annat. Den här dagen är absolut betydelsefull på något sätt.

27 augusti.
Första dagen i nian. Första dagen på det sista året i grundskolan. Första dagen tillsammans med Sebbe. Den här dagen kom Waplan till klassen. Ja, vi fick en ny kille i vår klass, men vi var fortfarande endast 4 tjejer. Men vi grät inte för det, faktum är att vi var glada för det. Vi fick våra busskort, scheman och annan (för oss) onödig information. Vi hade bara en lektion - musik. Sen åkte vi hem med ett-bussen. Det var härligt att sluta så tidigt redan första dagen, året började ju bra. Jag blev världens lyckligaste tjej, tack vare Sebbe. Tack. Den här dagen är absolut betydelsefull, mycket betydelsefull!

Det finns säkerligen fler dagar i mitt liv som har gjort mig till den jag är idag och som betyder mycket för mig, men det här är dom jag tänker på först. Kanske för att jag har flest minnen ifrån dom dagarna.
Nästa vecka kommer bli både betydelsefull och minnesvärd. På fredag är det hej då Skansen.

2 kommentarer: