måndag 10 maj 2010

Måndag 10/5-10

Heej. :)

Idag var Benny Grünfeld och hade föreläsning för åttorna och niorna. Det var väldigt intressant och det var nog inte många som inte hade något att säga om vad han pratade om.
Benny Grünfeld är en av dom få som överlevde koncentrationslägret Auschwitz, han blev dömd till döden tre gånger men klarade sig ändå. Vilket faktiskt är otroligt! En av gångerna han blev dödsdömd räddade tecknandet honom. Hade han inte varit duktig på att teckna hade han inte levt idag.
Något annat som också är otroligt är att alla satt knäpptysta i aulan hela tiden. Jag tror aldrig att vi har varit så tysta, någonsin!
Han sa att man skulle skriva ner några tankar om vad han berättat om och sedan spara det för att kunna berätta om det han varit med om när vi själva blir äldre för att detta ska leva vidare så att människor ska kunna veta vad som hände om 30 år. Så några meningar ska jag försöka få ner på papper ikväll.

Nu till något roligare! Imorgon ska vi ta skämtfotot, det blev superhjältetema. Varför vet jag inte.. Jag och Madde ska i alla fall vara pyjamashjältar. :) Jag sitter faktiskt i min outfit just nu, haha pyjamasbyxor är väldigt bekväma! :D
Tofflor! :D

1 kommentar:

  1. Hans "uppträdande" var verkligen fantastiskt. Han har varit med om så mycket...

    SvaraRadera